رئيس حوزه هنری استان يزد در واکنش به  انتقاد شدید مشاور وزیر ارشاد:اين موضوع كه اداره ارشاد استان يزد را از ساير نهادهای اجرايی مسئول در استان، برای ساماندهی مقبره آذريزدی جدا كنيم، مايه تعجب است

یزدفردا: رئيس حوزه هنری استان يزد، در پاسخ به ابهامات و انتقادات مطرح‌شده درباره روند تأسيس بنياد آذريزدی اعلام كرد: هم‌اكنون اساسنامه بنياد آذريزدی مراحل نهايی را برای تقديم به شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می‌كند.


«محمد ملك‌ثابت» در گفت‌و‌گو با خبرنگاریزدفردا : در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح‌شده در رابطه با روند ساخت آرامگاه مرحوم «مهدی آذريزدی» و نيز تأسيس بنياد آذريزدی اظهار كرد: اين موضوع كه اداره ارشاد استان يزد را از ساير نهادهای اجرايی مسئول در استان، برای ساماندهی مقبره آذريزدی جدا كنيم، مايه تعجب است. هيچ مسئولی و اداره‌ای در سطح استان بيشتر از اداره ارشاد از قدرت رايزنی و نيز امكانات مالی برخوردار نيست. اگر به زعم مسئولان مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور كم‌كاری در زمينه ساماندهی آثار و مقبره مرحوم آذريزدی صورت گرفته، ابتدا بايد مجموعه ارشاد استان يزد نسبت به آن احساس مسئوليت كنند.

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شخصاً به يزد سفر كنند

وی ادامه داد: در ايام پس از درگذشت مهدی آذريزدی تنها شيوه كسب اطلاع دوستان اين مركز از طريق «محمد صبوری» ـ فرزند خوانده آذريزدی ـ بوده است، در حالی‌كه آذريزدی در سطح استان يزد وابستگان ديگری نيز دارد و بسياری از دوستان و نزديكان او نيز هستند كه به صورت هفتگی در محضر او تلمذ كرده‌اند. من از دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت می‌كنم شخصاً سفری به استان يزد داشته باشند تا از نزديك با حقايق آشنا شوند.

رئيس حوزه هنری استان يزد ادامه داد: به نظر می‌رسد به دليل ضعف سيستم اطلاع‌رسانی استان و يا ضعف شيوه‌های اطلاع‌گيری در تهران، متأسفانه گزارش‌های حقيقی و صحيحی از وضعيت رسيدگی به آثار و مقبره مرحوم آذريزدی و نيز روند تأسيس بنياد آن مرحوم كه حاصل فعاليت تمامی دستگاه‌های اجرايی استان بوده، به تهران ارائه نشده است.

ملك‌ثابت افزود: موضوع احداث آرامگاه آذريزدی در شهر يزد از جمله مسائلی است كه از نخستين روز درگذشت وی در استان يزد مطرح و مكان‌يابی محل دفن او نيز با توجه نزديكی به محل زندگی وی در يزد و در خيابانی كه پيش از اين نيز به نام او نام‌گذاری شده بود، انتخاب شد.

وی افزود: در حال حاضر سنگ مزار مقبره آذريزدی به شكل مناسبی نصب شده است و بر اساس فراخوانی در دانشكده معماری يزد، طرح‌هايی نيز برای ايجاد مقبره وی فراهم شده، ولی هنوز به تأييد نهايی نرسيده است، اما از هم‌اكنون مكان مقبره را به گونه‌ای ساماندهی كرده‌ايم كه برای ساخت‌وساز با مشكل جدی مواجه نشود.

وی افزود: با توجه به ابعاد ملی و مذهبی شخصيت مرحوم مهدی آذريزدی، مسئولان اداری و فرهنگی استان يزد در زمان حيات وی تصميم به تأسيس بنياد فرهنگی مهدی آذريزدی گرفتند و در اين راه نظر مشورتی وی را نيز اخذ كرده ‌بودند، اما پس از درگذشت او و برپايی مراسم‌های متعدد يادبود، اين موضوع با اندكی بی‌تدبيری همراه شد.

وی با اشاره به سفر «غلامعلی حداد عادل» به استان يزد و اعلام نظر مساعد وی و كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای تأسيس بنياد مهدی آذريزدی، گفت: اساس‌نامه بنياد مهدی آذريزدی هم‌اكنون تقريبا آماده شده است و اين بنياد به صورت نهادی علمی، فرهنگی و پژوهشی در صورت تصويب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسماً افتتاح خواهد شد.

رئيس حوزه هنری استان يزد همچنين جمعی از استادان دانشگاه، هنرمندان، نمايندگان سازمان‌های اجرايی استان و نيز نماينده‌ای از خانواده وی را به عنوان اعضای هيأت مؤسس اين بنياد برشمرد.

رئيس حوزه هنری استان يزد در پايان تأكيد كرد: شخصيت و جايگاه فرهنگی آذريزدی به گونه‌ای است كه قابليت سرمايه‌گذاری را در خود داراست و من نيز نه از جايگاه مسئوليت كه به عنوان يك فرد با تمام توان در اين راه تلاش می‌كنم و در همين راستا روز گذشته به توافقات نهايی با معاونت سياسی و امنيتی استانداری يزد در خصوص اين موارد دست يافتيم و اميدوارم با تصويب نهايی اساس‌نامه بنياد، بتوانيم در سال جاری شاهد افتتاح آن باشيم.

گفتنی است : محمدعلی خواجه پيری» مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ر منزل «محمد صبوری» فرزندخوانده مرحوم مهدی آذريزدی  گفته بود :با هماهنگی‌های انجام شده به مسئولان شهر يزد اعلام شده است كه اگر نسبت به تعيين تكليف وضعيت مزار وی و نيز بنياد «مهدی آذريزدی» و نيز موزه وی در محل خانه‌اش در يزد اقدامی صورت نگيرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود نسبت به ساماندهی اين اماكن و تبديل منزل و مقبره وی به يك مركز فرهنگی در شأن مهدی آذريزدی اقدام خواهد كرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا